Het groene doel

Koffie en gezondheid – De nieuwe antioxidant?

Groene koffiebonen hebben een nieuwe speler in de anti-oxidantenarena geleverd. Een extract van groene koffiebonen heeft een sterker antioxiderend effect dan gevestigde antioxidanten zoals groene thee en druivenpitextract.

Het actieve bestanddeel in koffie dat verantwoordelijk is voor de vele voordelen voor de gezondheid is een verbinding die chlorogeenzuur wordt genoemd. Het neutraliseert vrije radicalen en behandelt het probleem van hydroxylradicalen, die beide kunnen leiden tot cellulaire degeneratie als ze niet worden gecontroleerd. Chlorogeenzuur helpt ook om het metabolisme te reguleren. In vergelijking met extracten van groene thee en druivenpit is het groene koffieboonextract tweemaal zo effectief in het opnemen van zuurstofvrije radicalen.

Een van de voordelen van het gebruik van het groene koffieboonextract is dat de negatieve effecten van koffie worden vermeden. Het chlorogenic zuur wordt verondersteld om metabolisme op te voeren door de manier te veranderen de glucose door het lichaam wordt opgenomen. En het bevat cafeïnezuren, die een boost geven aan energieniveaus zoals gewone koffie. Maar in tegenstelling tot gekookte koffie, bevat het groene koffieboonextract geen cafestol, wat een diterpeen is. Samen met zijn diterpeen relatieve kahweol verhoogt cafestol de concentraties van het ‘slechte’ cholesterol, LDL, tot niveaus die tijdens een heel leven het risico op coronaire hartziekten met wel 20% kunnen verhogen. Deze diterpenen hadden ook een effect op de leverspiegels enzymen gemeten. Wanneer deze verhoogd zijn, is dit een indicator van stress op de lever. Uit de studie die dit heeft gemeten, is echter een voorbijgaand effect gevonden en ook dat de leverenzymeniveaus veel lager waren dan die met een leverziekte.

Als een kanttekening bij het gezondheidseffect van de diterpenen in gewone koffie, werd vastgesteld dat door simpelweg filterkoffie te drinken, geen van deze effecten op het cholesterolgehalte of de lever plaatsvond. Het koffiefilter heeft de beledigende diterpenen verwijderd. En de niveaus van deze diterpenen in oploskoffie zijn laag.

Andere voordelen van groen koffiebonen-extract zijn onder meer een toename van de effectiviteit van pijnstillers, vooral voor medicatie tegen migraine; een vermindering van het risico op diabetes; en het helpen van het lichaam om een ​​hoger percentage lipiden (vetten) te verbranden in vergelijking met koolhydraten, wat zou kunnen helpen bij spiervermoeidheid voor atleten en bodybuilders.

Interessant is dat, op het gebied van cafeïne en leveraandoeningen, verdere studies hebben aangetoond dat het voor sommige mensen de levergezondheid kan ondersteunen. Degenen die een hoog risico liepen om een ​​leveraandoening te ontwikkelen door te veel alcohol te drinken, hadden minder kans op leverschade als ze meer dan twee kopjes koffie of thee per dag dronken. Dit was een populatie-gebaseerde studie, geen klinische studie, en is dus niet overtuigend over het onderwerp. Maar het biedt een aantal veelbelovende informatie. Degenen die meer dan twee kopjes of meer per dag drinken, hadden de helft minder kans om een ​​leveraandoening te krijgen dan diegenen die minder dan één kop per dag drinken. Onderzoekers weten niet wat dit beschermende effect heeft veroorzaakt.

Een van de kritieken op koffie met betrekking tot gezondheid is dat calcium uit de botten wordt gelekt. Maar dit effect is te sterk benadrukt, althans bij kinderen. En volwassenen die een dieet met voldoende calciumniveau consumeren, worden beschermd tegen de kleine hoeveelheid calcium die verloren gaat als gevolg van koffieconsumptie.

Dus het oude axioma dat cafeïne de groei van een kind kan belemmeren, is een mythe. Het was gebaseerd op het feit dat cafeïne bij oudere studies in verband werd gebracht met een lage botmassa, omdat die onderzoeken werden gedaan bij ouderen die allebei veel koffie dronken en diëten met een laag calciumgehalte hadden. Recente onderzoeken in de VS volgden 80 tieners ouder dan 6 jaar, en vonden geen verschil in de botdichtheid van mensen met een hoog niveau aan cafeïne in hun dieet, vergeleken met die tieners die weinig cafeïne hadden. Andere studies hebben vastgesteld dat de hoeveelheid calcium die van botten verloren gaat, klein is en in evenwicht kan worden gehouden door voldoende calcium in uw dieet te hebben. Nieuw antioxidant op het blok