Het groene doel

Koffie voor een beter leven

Koffie, een drankje gekoesterd door velen; een drankje vermeden door anderen. Thee, haar belangrijkste rivaal, lijkt een overvloed aan betere gezondheidsvoordelen te bieden; een drankje voor de New Agers en degenen die willen ontsnappen aan de decadentie van de bruine, cafeïnehoudende drank. Feit is dat thee maar net zo goed kan zijn als de bereiding, die in sommige gevallen evenveel suiker kan bevatten als een blikje frisdrank. Om koffie te begrijpen, moet men de kernwaarde van thee begrijpen: dat het gebrouwen blad zelf het enige gezonde bestanddeel is. Al het andere is decadentie.

Daarvoor bevat de koffieboon zelf een aantal voordelen voor de gezondheid. Maar de koffiecultuur, zoals de tao van thee, bevat veel overtollige passementen. Espressomachines produceren bijvoorbeeld een zeer geconcentreerde vorm van gewone koffie. En dan de allesconsumerende bankschroef: suiker. Samen met room, verspilt suikerwater de voordelen van koffie, waardoor het brouwsel tot drinkbaar snoepje wordt. Maar dit alles blijft onveranderd van thee. De boon is het belangrijkste deel.

Cafeïne kan grote schade aanrichten aan het zenuwstelsel, maar dat maakt het niet synoniem met koffie. Verschillende soorten koffie (allemaal anders bereid) zullen een gevarieerd caffeïnegehalte opleveren. Portiegrootte komt ook in het spel. Voor degenen die gevoelig zijn voor cafeïne, kan het voor de hand liggende alternatief worden gevonden in cafeïnevrije koffie. Maar zo’n alternatief zou de positieve effecten van de drank kunnen bagatelliseren. Koffie is rijk aan de vitamine B-niacine; en in recente studies is aangetoond dat het antioxidantachtige effecten op het lichaam heeft door vrije radicalen te elimineren. Als een waarschuwing, deze voordelen ontstaan ​​alleen met een gebalanceerde drinkgewoonte. Te veel room en suiker kunnen nadelig blijken te zijn, terwijl te veel koffie veel gevaren op de lange termijn oplevert. Hoewel koffie de B-vitamine niacine kan leveren, beperkt het op zijn beurt het lichaam van andere vitamines. En afhankelijk van het brouwsel bevat koffie zuren die in verband zijn gebracht met maagzweren. Zulke symptomen kunnen erg onaangenaam klinken, maar ze bestaan ​​alleen op de lange termijn voor een beledigende drinker. Een dagelijkse beker vormt geen bedreiging voor de gemiddelde persoon.

En een beker kan op verschillende manieren worden voorbereid. De standaardmethode die door druppelmachines wordt gebruikt, levert een goede hoeveelheid cafeïne op en het filter vangt de meeste vluchtige vetzuren in de boon op. Het gebruik van een Franse pers, met een gebrek aan een filter, houdt de zuren in het brouwsel (hoewel sommigen beweren dat het de koffie helpt om beter te smaken). Het onder druk staande water in een espresso zal de meeste vluchtige zuren niet buiten houden, en het zal ook het cafeïnegehalte verhogen. Alles gezegd, voor degenen die weigeren over te schakelen op cafeïnevrije koffie bevatten instantkoffiekorrels minder cafeïne en vetzuren. In vergelijking met hun kwaliteitsgenoten, moet oploskoffie voldoen aan de gebalanceerde drinker. Dit samen met minder room en minder suiker, kan zorgen voor een risicoloze, losse kop koffie.